L'oncle buscall visita SM Balenyà

L’Oncle Buscall

El passat 12 de desembre, l’escola les Basseroles de Balenyà va rebre la visita de “l’Oncle Buscall”. L’Oncle, acompanyat dels seus ajudants, van dur el tió a l’escola i van explicar a tots els nens i nenes què cal fer per cuidar-lo, alimentar-lo i fer-lo cagar la nit de Nadal.

D’aquesta manera es fer arribar la llegenda de l’arribada del Tió per Nadal i prioritzant-la per sobre d’altres costums anglosaxons com ara el Pare Nöel.

Aquesta iniciativa promoguda per l’Associació per la Cultura Popular de Vic, amb la col·laboració de la CUP Vic, fa uns quants anys es va iniciar a algunes escoles de Vic, i enguany, s’està expandint per varies escoles d’arreu de la comarca.

Qui és l'Oncle Buscall:

El mestre tioner té molts cosins i cosines que el truquen durant tot l'any quan veuen que algunes branques dels arbres es desperten. Llavors, l'Oncle Buscall amb la Bastona, l'Heura i en Colgafocs els van a despenjar i els porten a la cova on viuen, al cim de Sant Sebastià. Allà, tots els tions, s'esperen tot l'any dormint. Quan falten poques setmanes perquè sigui la nit de Nadal, tots els tions es desperten de gana. Llavors l'Oncle Buscall els agafa i els porta a totes les cases i escoles perquè els nens i nenes els hi donin menjar i escalfor.

Quan estan ben tips, calents i arriba la nit de Nadal, és l'hora de fer cagar el tió. Mentre els nens i les nenes canten i piquen el Tió, aquest va fent cagar les joguines, roba, colors..., fins que surt una ceba, que vol dir que ja no li queda res més a la panxa.

Si voleu més informació podeu visitar la pàgina web www.onclebuscall.com o també www.ves.cat/bJKX

ESCOLA LES BASSEROLES